Bliv inspireret …

En ting, der går igen rundt omkring på de forskellige, mangeartede forfatterfora er spørgsmålet om skriveblokeringskure og inspirationskilder.

De færreste bryder sig om at høre, at den eneste sikre vej er hårdt arbejde, hvilket er min mening: Skriv, skriv, skriv, indtil det går over. Brainstorm, rediger, skriv fremtids- (eller fortids-)scener, skift synsvinkel, planlæg, det er lige meget, men SKRIV!

Er du ikke til hårdt arbejde, så kan du altid gå på Youtube. Der er en masse fantastiske skriveråd, guides, inspirationsvideoer og tekniske diskussioner lagt på nettet af alt fra fantastiske forfattere til de mere … underlødige.

Se for eksempel Stephen King her: Stephen King

Du kan også søge videoer med diskussioner af dit kerneemne, diskussioner om din yndlingsforfatter eller bare se noget, du normalt ikke ville se, for at kickstarte din fantasi.

Se her, hvordan man skriver en historie i følge John Dufresne på en Ted Talk.

Se video her om, hvorfor jorden snart går under.

Eller tag her et crash course i æstetik, som er et af mine yndlingsemner.

Du kan selvfølgelig også fortabe dig i gamle blogindlæg som her.

Eller du kan skrive …?

Det vigtigste er, at du får skubbet til din fantasi, så den arbejder videre. Du skal huske, at du ikke behøver arbejde slavisk kronologisk med dit manuskript. Du må springe i det ligeså tosset, som du vil. Skriv slutningen først, hvis det er den, der inspirerer dig. Eller skriv korte scener, to-tre linjer, men skriv 72 af dem, så du, når dagen går på hæld, har nået en masse.

Du behøver ikke vide, hvad der sker i næste linje, eller hvilket kapitel, det hører til. Du kan altid klippe-klistre senere og strikke det hele sammen på en ny måde.

Det behøver sådan set heller ikke være din bog, du skriver på. Det kan være en ny bog, en dagbog, et digt eller et blogindlæg. Men skriv. Det er den eneste måde, du kommer videre på.
God skrivelyst 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Comments

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.