At skrive dramatiske scener/Writing dramatic scenes

En fantastisk scene starter stærkt, udvikler sig uden at tabe momentum, skaber både følelse og spænding og afsluttes uden skuffelse og uden at have tabt læseren. Sørg for, at hvert et ord er berettiget, og at det aldrig bliver kedeligt.

Drop alt, der er kedeligt. Skriv ikke en scene, der ikke bærer historien frem. Vi er ligeglad med, hvad karakteren spiser, hvornår de sover, om de har været på toilettet eller husket at betale husleje, medmindre det er vigtigt for historien.

Læs mere

Seksordsroman/6-word novel

Historien lyder, at Hemingway var på en bar sammen med en flok venner, som også var forfattere. Han udfordrede dem her til den mest ekstreme flash fiction-konkurrence nogensinde ved at påstå, at han kunne skrive en bedre roman på seks ord, end nogle af dem kunne på seks sider. Da de slog til, skrev han på en serviet: For sale: baby shoes, never worn.

Hvorvidt det er sandt eller ej, må de fleste med lidt sans for skriveri indrømme, at det er den stærkeste flash fiction-roman til dato. Der er en formfuldendt fortalte tragedie i de seks ord, og den er hidtil uovertruffen.

Læs mere

Den onde/The bad guy

En ond karakter ser højest sandsynligt ikke sig selv som ond. Han ligner andre mennesker på de fleste punkter. Han er stærk, intelligent, motiveret. De fleste ville respektere ham, og de fleste respekterer ham sandsynligvis, da de ikke ved, han er ond (tænk: American Psycho). Han er helten, bare med et mål, der er ondt. Han har måske en familie, børn, som han er god imod, en gammel mor, han tager sig af, en enlig nabo, han hjælper. Han kan forekomme ekstremt elskelig. Han har noget, der driver ham mod det onde: jalousi, vrede, bitterhed, hævnsyge.

Læs mere

Show, don’t tell

Many people make the error of describing and telling instead of showing – and that makes a story flat and boring. During all my work with writers, both known and so-far unknown, it has been near to my heart to help them create life with this technique.

Læs mere

At skrive dialog/Writing dialogue

Dialog er ikke fyld. Fyld er aldrig godt. Gør det kort og præcist som med resten. Brug dialog til at fortælle historien: vigtige oplysninger, karaktertræk, opbygning af klimaks.
Lyt til rigtige dialoger. Det er afbrydelser, gestikuleren, øjekast, trippen, mimik. Der er så meget mere end ord. Ingen taler uafbrudt eller når at give lange monologer.

Læs mere